Madrid 31. júla (TASR) - Telefonát, ktorý údajne odpútal pozornosť rušňovodiča španielskeho havarovaného vlaku, prišiel z jedného jeho vagónu. Vyhlásila to dnes španielska polícia, na ktorú sa odvolávali tlačové agentúry DPA a AP.
Pri nehode vlaku pri pútnickom meste Santiago de Compostela zahynulo minulý týždeň 79 ľudí, zranenia utrpelo ďalších vyše 150 osôb. V nemocnici je ešte stále 61 zranených, 13 z nich sa nachádza v kritickom stave.
Podľa polície rušňovodičovi telefonoval sprievodca, ktorý kontroluje cestovné lístky. Nemal prístup do kabíny a tak mohol s rušňovodičom komunikovať iba cez telefón.
Španielsky súd v dnešnom oznámení uviedol, že Garzón volal so sprievodcom krátko pred nehodou, ale telefonát ukončil niekoľko sekúnd pred tým, ako sa vlak vykoľajil.
Podľa súdneho oznámenia prišiel dnes Garzón na súd vypovedať z vlastnej iniciatívy a vyhlásil, že sa rozprával so sprievodcom o tom, na aké nástupište má vojsť s vlakom v nasledujúcej stanici.
V oznámení sa neuvádzala totožnosť sprievodcu a ani to, či tragédiu prežil.
Vysokorýchlostný vlak Alvia sa 24. júla vykoľajil v ostrej zákrute a rozpadol sa na časti, keď sa blížil k Santiagu de Compostela.
Rušňovodič Francisco José Garzón polícii v priznaní už skôr uviedol, že v zákrute išiel rýchlosťou 190 kilometrov za hodinu, hoci je tam povolená maximálna rýchlosť 80 kilometrov za hodinu.
Dodal, že bol "duchom neprítomný" a stratil prehľad o trase.
Čierna skrinka vlaku, teda záznamník so všetkou komunikáciou rušňovodiča, však odhalila, že Garzón prijal telefonát od zamestnanca železničnej spoločnosti Renfe. Ten mu dával inštrukcie, na ktoré nástupište má ísť s vlakom v nasledujúcej stanici. Garzón o tomto telefonáte polícii pri vypočúvaní najprv vôbec nepovedal a nie je jasné, prečo.
Sprievodca však už skôr poprel, že sa v čase nehody kontaktoval s rušňovodičom.
Zamestnanci spoločnosti Renfe majú vo vlaku povolené používať telefóny len v núdzových prípadoch.
Odhalenie telefonátu vďaka čiernej skrinke vrhá tieň pochybností na oficiálnu verziu o nehode, podľa ktorej je Garzón jedinou osobou zodpovednou za nešťastie.
Garzón, ktorý je známy ako mimoriadne zodpovedný človek, vyjadril hneď po nehode silný pocit viny, keďže sa zrejme domnieval, že na vine je jedine on.
Mnoho Španielov má však podozrenie, že toto nie je celá pravda. Renfe zrejme chcela niečo "zatajiť", napísali čitatelia denníka El País v komentároch na internete.
Garzónova ochota prevziať vinu na seba vyhovuje španielskej vláde a predstaviteľom železníc, ktorí vyhlásili, že sieť vysokorýchlostných vlakov AVE - pýcha dopravného systému Španielska - je bezpečná.
Predstavitelia železníc zdôrazňujú, že nehoda sa nestala na vysokorýchlostnej železničnej trati, ale na bežnej trati, na ktorú vlak vošiel pred zákrutou.
Práve z tohto dôvodu bola zákruta nebezpečná, tvrdia kritici. Bežné železničné trate totiž nemajú európsky systém ovládania vlakov (ETCS), ktorý automaticky spomalí súpravy, idúce väčšou než povolenou rýchlosťou.
Garzón podľa železničiarskych odborov už skôr upozornil spoločnosť Renfe, že ostrá zákruta nie je bez varovného systému bezpečná.
Vláda však nemá záujem, aby ktokoľvek teraz kritizoval sieť AVE, pretože krízou zasiahnuté Španielsko dúfa, že získa zmluvy na dodanie železničných technológií za vyše 100 miliárd eur do krajín ako Brazília, Rusko, Spojené štáty a Kazachstan.
Španielsko-saudskoarabské konzorcium v súčasnosti buduje železničnú trať spájajúcu Mekku s Medínou a má zmluvu v hodnote 6,7 miliardy eur.
Ministerstvo pre infraštruktúru sa dohodlo s firmami stavajúcimi železnice, že budú brániť povesť siete AVE proti akýmkoľvek podozreniam prameniacim z nehody pri Santiagu de Compostela, napísal španielsky denník Voz de Galicia.
0